Gimp tarama filtreleri (Plasma, Fog, Solid Noise, Difference Clouds, Flame, IFS Fractal, Checkerboard, CML Explorer,Diffraction Patterns, Grid, Jigsaw, Maze

Web siteniz, duvar kâğıdınız ya da görsel çalışmalarınız için birkaç basit ayarla doku ve desen üretmek istiyorsanız tarama filtreleri tam size göre demektir. İnanılmaz şekilde gerçekçi şekiller, yapraklar, çiçekler, dallar hatta ağaçlar bile oluşturabileceğiniz IFS Fractal filtresi de bu başlık altında yer alıyor. Yeni kullanıcıların en çok merak ettikleri konulardan biri olan geometrik şekillerin Gimp ile nasıl çizileceği meselesine ise, Gfig filtresi içerdiği çizim araçlarıyla önemli bir çözüm sunuyor. Bütün bu konular ve daha fazlasını yazı içinde bulabilirsiniz.

13.1. Plasma

Filtre tamamen doymuş renklerden bir görünüm oluşturur. Kuvvetli renkler bazen rahatsız edici olsa da renksizleştirdiğinizde çok ilginç yüzeyler elde edebilirsiniz.

  • Random Seed: Rastgele sıralama ögelerini kontrol eder.
  • Turbulence: Oluşacak plazmanın karmaşıklığını kontrol eder. Büyük değerler soyut yağlı boya çalışmalarındaki gibi sert bulut görünümü verirken küçük değerler sis, sigara dumanı gibi daha yumuşak bir bulut görünümü üretir.

13.2. Fog

Yeni bir katman oluşturarak çalışmanıza sis görünümü katar.

  • Layer name: Sis katmanına vermek istediğiniz isim.
  • Fog color: Oluşturmak istediğiniz sisin rengini yandaki renk paletinden seçiyorsunuz.
  • Turbulence: Sisin yoğunluğunu ve dağılım miktarını belirler.
  • Opacity: Sis katmanının saydamsızlık miktarını ayarlar.

13.3. Solid Noise

Solid noise filtresi harika bir doku oluşturucudur. Gri ölçeklidir ve renkli bir resme uygulasanız bile var olan arka plan katmanının üstüne yeniden yazar. Ayrıca Warp, Bump Map gibi harita filtreleri için çok güzel yer değiştirme haritaları oluşturabilirsiniz. ?Turbulence? ayarı ile çok gerçekçi bulut görünümleri elde edebilirsiniz.

  • Random Seed: Filtrenin rastgele davranışını kontrol eder. Değeri elle klavyeden girebileceğiniz gibi New seed düğmesine basarak rastgele bir değer üretilmesini de sağlayabilirsiniz. Randomize ifadesi seçiliyse klavyeden değer girişine izin verilmez ve filtre kendi bir değer oluşturur.
  • Turbulent: Eğer seçerseniz, bulut, sigara dumanı, su üstünde yüzen yağ gibi çok ilginç görünümler elde edebilirsiniz.
  • Detail: Gürültü dokusundaki detay miktarını belirler. Büyük değerler detayı arttırır ve gürültüyü küçük parçalar şeklinde göstererek katı bir görünüm sunar. Küçük değerlerse daha yumuşak ve bulutsu görünümler oluşturur.
  • Tileable: Eğer seçiliyse döşeme olarak kullanabileceğiniz bir gürültü elde edersiniz. Örneğin web sayfanızın döşemesi olarak kullandığınızda kesişim yerleri belli olmayan dikişsiz bir görünüm oluşturur.
  • X / Y Size: Gürültünün x (yatay) ve y (dikey) doğrultusundaki görünüm miktarı ve boyutunu ayarlar.

13.4. Difference Clouds

Solid noise filtresi ile aynı ayar ve özelliklere sahiptir. Bu filtreden ayrıldığı nokta, uygulama olarak Fark katman kipini kullanmasıdır.

13.5. Flame

Değişik fraktal modelleri üretebilen bir filtredir. Filtre penceresinde rendering ve kamera değerlerini düzenleyebilirsiniz. Bu filtre 1024×768 resimlerde çalışırken maalesef daha büyük resimlerde düzgün neticeler vermez.

  • Düzenle: Dokuz farklı önizlemenin bulunduğu yeni bir pencere açar. Merkezde seçili desen ve çevresinde bu desenden türetilmiş sekiz farklı görünüm yer alır. Merkezdeki desene fareyle tıklayarak farklı değişkenler elde etmek mümkündür. Çeşitlemelerin farklı görünümleri için variation menüsünde yer alan listeden değişik temalar seçebilirsiniz.
  • Aç: Önceden kaydedilmiş Flame ayar dosyasını açmanızı sağlar.
  • Kaydet: Sonraki çalışmalarınızda kullanmak üzere mevcut filtre ayarlarınızı kaydetmenize olanak sağlar.

Rendering ayarları:

  • Parlaklık: Flame nesnesinin parlaklığını ayarlar.
  • Kontrast: Parlak ve karanlık bölgeler arasındaki karşıtlığı ayarlar.
  • Gamma: Orta parlaklıktaki bölgelerde gama düzenlemesi yapar.
  • Sample Density: İşlenmiş desenlerin çözünürlüğünü ayarlar. Ön izlemede bir değişiklik olmaz. Büyük değerler düz ve yumuşak işleme yaparken küçük değerler sprey ya da parçalı bulutlu bir görünüm katar.
  • Color map: Flame deseninin renk harmanını ayarlamak için farklı seçenekler sunar. Açılır listeden gradyen (geçiş efekti) seçilir ve seçili gradyen araç kutusunda görünür.

Kamera ayarları:

  • Zoom: Oluşturulan desene zoom (yakınlaştırma) yapmanızı sağlar.
  • X/Y: Oluşturulan Flame efektinin resim üstünde istediğiniz bölgeye taşımanıza yardımcı olur.

13.6. IFS Fractal

Fraktal tabanlı üstün yetenekli filtrelerden biridir. İnanılmaz şekilde gerçekçi şekiller, yapraklar, çiçekler, dallar hatta ağaçlar bile oluşturabilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken nokta, pencerede yer alan üçgenlere çok küçük değişiklikler yapmanız gerektiğidir. Aksi halde ekrandan taşan, kontrolü zor desenler oluşabilir. Alışıp mantığını kavradıktan sonra gerçekçi bir yaprak ya da ağaç yapmak size çok kolay gelecektir.

Filtre penceresinde solda fraktala ait bileşen penceresi, sağda ön izleme ekranı, üstte çeşitli araçlar ve altta seçenek düğmeleri yer almaktadır.

  • Araç çubuğu: Taşı, döndür, perspektif, yeni, sil, geri al, yinele gibi çeşitli araçların yer aldığı çubuktur.
  • Spatial Transformation: Fraktalla ilgili bilgi verir ve koordinat, açı, döndürme açısı gibi değerlerin elle girilmesine izin verir.
  • Simple color transformation: Seçili fraktal bileşeninin rengini değiştirir.
  • Full color transformation: Her bir renk kanalı ve alfa kanalı için renk belirlemenizi sağlar.
  • Scale Hue/Value: Farklı renklerde çok sayıda fraktalınız varsa renkler her biri için harmanlanır. Kısaca fraktalın renklendirmeden ne derece etkileneceğini belirler.

13.7. Checkerboard

Katman içeriğini değiştirerek dama tahtası görünümlü bir desen oluşturur. Desen renkleri, araç kutusunda ön ve arka plan renklerinden alınır.

  • Psychobilly: Dama tahtasına kuş tüyü yorgan görünümü verir.
  • Size: Dama tahtasında yer alan karelerin boyutunu belirler.

13.8. CML Explorer

Doku oluşturma filtrelerinin en önemlisidir. Çok beceriklidir ama bir o kadar da karmaşık bir yapıya sahiptir. Cellular Automata isimli bir matematik yöntem kullanır. Hue, Saturation, Value, Gelişmiş, Diğer ve Misc.ops sekmeleri altında çok sayıda ayar bulunur.

  • New seed, Fix seed, Random seed: Filtrenin rastgele değerler üretmesini sağlar. New Seed düğmesine bastığınızda filtrenin değişik bir rastgele kaynağı kullanılır. Yapılan değişiklik önizleme penceresinde görülür. ?Fix seed? düğmesi, filtre ögelerini koruyup aynı efektin yeniden üretilmesinde kullanılır. ?Random seed? rastgele değerler üretir.
  • Aç, Kaydet: Bu düğmeler doku ayarlarını sonradan kullanılmak üzere bir dosya olarak kaydeder.
  • Hue sekmesi: HSV renk modelinde çalışır. Hue (renk tonu) ayarlarını bu sekme altında yapabilirsiniz. Ayarların içeriğini yazmaya kalksak kalın bir kitap elde etmiş oluruz. En doğrusu deneyerek tecrübe kazanmaktır.
  • Saturation sekmesi: HSV renk modelinin doygunluk bileşenlerinin ayarlarının yapıldığı sekmedir. Seçenekler Hue sekmesinin benzeridir.
  • Value Sekmesi: HSV renk modelinin parlaklık bileşenlerinin ayarlarının yapıldığı sekmedir. Seçenekler Hue sekmesinin benzeridir.
  • Gelişmiş sekmesi: Üç HSV kanalının ( renk tonu, doygunluk ve parlaklık ) ayarlarını yapar.
  • Others sekmesi: Resim görünümü ve rastgelelikle ilgili farklı değişkenlerin bulunduğu sekmedir.
  • Miscellaneous options sekmesi: Kopyalama ve yükleme ile ilgili farklı seçeneklerin bulunduğu sekmedir. Kopyalama ayarları bir HSV kanalındaki bilginin bir başka kanala aktarılmasını sağlar. Yükleme ayarlarıyla önceden kullanılan ayarları yükleyebilirsiniz. Bütün ayarların yüklenmesini istemiyorsanız, kaynak ve bir de hedef kanalı seçebilirsiniz.

13.9. Diffraction Patterns

Kırınım ve dalga girişim dokuları oluşturur. Frekans, dış hatlar ve kenar keskinliği değerlerini ayarlamanıza izin verir. Burada dokunun parlaklık, saçılma ve polarizasyon değerlerini de belirleyebilirsiniz. Önizlemesi otomatik olmadığı için her seferinde güncelle düğmesine basmanız gerekir. Karmaşık, rengarenk dokular oluşturmak için çok ideal bir filtredir.

13.10. Grid

Resminize ızgara ekler. Kullanılacak kılavuz çizgilerin genişlik, boşluk, renk gibi değerleri kullanıcı tarafından ayarlanabilir. Izgaranın yatay ve düşey çizgileriyle kesişim yerleri için ayrı ayrı ayarlar vardır. Öntanımlı olarak yatay ve düşey değerler birlikte simetrik olarak uygulanır. Sadece birini değiştirmek istediğinizde pencerede görünen simgeye tıklayarak zinciri ayırmanız gerekir.

  • Width: Yatay, düşey ızgara çizgilerinin ve kesişim (Intersection) yerlerinin kalınlığını ayarlar.
  • Spacing: Izgara çizgileri arasındaki mesafeyi ayarlar. Intersection değişkeni kesişim noktaları arasındaki boşluğu temizler.
  • Offset: Sol üst köşeye göre ızgara çizgilerinin konumunu belirler.
  • Color Selectors: Izgara çizgileri ve kesişim yerlerinin renklerini belirlememize izin verir.

13.11. Jigsaw

Resminizi bir yapboza dönüştürür. Kenarlarda düzeltme (antialising) kullanılmadığı için bir miktar düzleştirme (Örneğin Gaussian Blur ile hafif bulanıklaştırma), görünümü güzelleştirebilir.

Filtre uyguladıktan sonra yapbozun bazı parçalarını seçmek isterseniz, beyaz dolu başka bir katmana filtreyi uygulayın, katman kipini üstüne koyup yapın ve araçlar kutusundaki sihirli değnekle istediğiniz parçayı seçin.

  • Number of Tiles: Yatay ve düşeyde kullanılacak döşeme sayısını belirler.
  • Bevel Width: Yapboz parçalarının kenar eğimini ayarlar. Örneğin ahşap yapboz için küçük değerler, mukavva yapbozlar içinse büyük değerler kullanılır.
  • Highlight: Her bir parçanın kenarlarında görünecek aydınlanma miktarını belirler. Bunu yapbozun yapıldığı maddenin parlaklığı olarak da düşünebilirsiniz. Bu değer Bevel width değeri ile de ilişkilidir. Kural olarak yapboz parçalarının sayısı arttıkça Bevel ve highlight değerleri de azaltılmalıdır. Öntanımlı değerler 500X500 benek resim için uygundur.
  • Jigsaw Style: İki çeşit yapbozdan birini seçebilirsiniz. Düz çizgili görünüm için square, kavisli parçalar için Curved stili kullanılır.

13.12. Maze

Seçili katmanın içeriğini silerek, üstüne en aşağıdaki gibi siyah beyaz labirent deseni üretir.

  • Width/Height: Labirentteki yolların sayısını belirler. Küçük width ve height değerleri daha fazla yol oluşmasını sağlar.
  • Tileable: Eğer çalışmanızı döşeme olarak kullanmak istiyorsanız seçili hale getirin.
  • Seed: Kendiniz bir sayı belirleyebilir ya da Randomize ifadesini seçerek filtrenin sizin yerinize bir sayı seçmesini sağlayabilirsiniz.
  • Algorithm: Labirent yapımı için iki algoritmadan birini seçebilirsiniz: Depth First ve Prim’s Algorithm. Çalışmanızda ikisini de ayrı ayrı uygulayarak size uyan algoritmayı belirleyebilirsiniz.

Tarama filtrelerini anlatmaya kaldığımız yerden devam edeceğiz.

Bana Ders Anlat © 2008-2022